Stop nooit met het onderhouden en uitbreiden van je netwerk.
Júíst in tijden van succes.

In tijden van voorspoed – als we de wind in de rug voelen – zijn we vaak vervuld van succes.

Toch is het juist in deze tijden van voorspoed belangrijk niet op je lauweren te rusten en als vanzelf het succes aan jezelf toe te schrijven. Want wat als de wind gaat liggen? Of verandert in een forse wind tegen? Kom je dan nog vooruit?

De wind is een onderdeel van de context waar je geen invloed op hebt. Zo ook de crisis die begon toen de huizenmarkt in Amerika instortte. Zo ook de huidige, hervonden welvaart die te maken heeft met stabilisatie, lastenverlichting en financieel vertrouwen. Wind tegen, wind mee. De vraag is, ben je in staat vooruit te blijven bewegen, ongeacht hoe de wind waait?

Met andere woorden: zorg dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van de context. Er zullen nog vele crisissen komen en je wilt niet de speelbal worden van omgevingsfactoren.

Je moet dus juist in tijden van voorspoed werken aan dat wat je positie in de crisis versterkt. Een belangrijk onderdeel daarvan is de diversiteit en kwaliteit van je netwerk.

Stop nooit met het onderhouden en uitbreiden van je netwerk.

Over een paar jaar heb je dit netwerk weer hard nodig.

Vijf acties die je acquisitiekracht vergroten

Goede acquisitie gaat niet over veel kunnen verkopen. Wellicht is dat het resultaat van goede acquisitie, maar een goed acquisiteur is veel meer dan een effectieve verkoper. Ik wil vijf acties met je delen die je zullen helpen een goed acquisiteur te worden.

1. Werken aan je droom

Een levendige droom geeft richting en motivatie. Je bent niet zomaar aan het werk, maar je hebt een duidelijk beeld van waar je naartoe navigeert. Door je droom heb je ook een duidelijk beeld van wat je met de acquisitie wilt bereiken. Je weet waarvoor je het allemaal doet. Dit heet intrinsieke motivatie: the leading force!

2. De relatie tussen jezelf en de ander zien

Een goed acquisiteur weet dat ieder mens uniek is en dat een zakelijke deal over veel meer gaat dan een simpele uitwisseling van diensten. Acquisitie is een proces van mens tot mens. Daarom is het zo belangrijk om écht verbinding te kunnen maken. Om elkaar werkelijk te verstaan en samen tot de conclusie te komen dat samenwerken voor beide partijen een zakelijke en persoonlijke verrijking oplevert.

Zonder persoonlijke verbinding is de samenwerking slechts een ‘droge uitwisseling’ van een product/dienst en geld. Uiteindelijk concurreer je daarmee alleen op prijs, terwijl er vanuit persoonlijke verbinding een duurzame relatie ontstaat die veel meer resultaat oplevert.

3. Werken aan zelfinzicht

Acquisitie vereist een flinke mate van (zelf)bewustzijn en (zelf)reflectie. Anders gezegd: je moet naar jezelf kunnen kijken en daarvan leren. Dat doe je door vragen te stellen als:

  • Wat zie ik mezelf doen?
  • Welke overtuigingen zitten me in de weg?
  • Waarin excelleer ik?
  • Hoe voel ik me in relatie tot de ander?
  • Waarin ben ik uniek?

Het succes van acquisitie heeft vaak niets met de ander te maken. Ook al geven we de ander graag de schuld als we niet de opdracht binnenhalen.

4. Weten wat je komt komt doen en brengen

Het beeld bestaat dat acquisitie gaat over ‘iets verkopen’. Uit dat beeld vloeien allerlei overtuigingen voort die resultaat in de weg kunnen staan. Bijvoorbeeld de overtuiging dat je de ander voor een opdracht nodig hebt, dat je werk binnen moet halen of dat je moet onderhandelen.

Als er sprake is van een gelijkwaardige relatie zijn deze overtuigingen niet waar. In een gelijkwaardige relatie heb je namelijk niet iets van de ander nodig maar zie je jouw kwaliteiten als een waardevolle aanvulling in het leven (het bedrijf) van de ander. 1+1=3!

Dus, wat kom jij brengen?

5. Nee niet als nee zien

‘Nee’ horen is onontkoombaar. Een doorgewinterde acquisiteur hoort geen afwijzing, maar een kans om op het proces te reflecteren. Kwestie van perspectief! Dit is het moment waarop je jezelf goede vragen kunt stellen. Wat maakt dat de ander de toegevoegde waarde niet ziet? Was ik duidelijk genoeg? Was er werkelijk verbinding? Wat kan ik anders, beter, meer of juist minder doen? Veel van deze vragen zijn ook heel waardevol als je ‘ja’ hoort. Je kunt altijd blijven leren!

Acquisitie is een proces dat bestaat uit luisteren, reflecteren en afstemmen.